SÄHKÖAUTO OJASTA ALLIKKOON
Vieläkö VIHREÄT haluavat vannoa sähköautoilun nimiin.
Tuo laiva ei ole ainoa paikka missä näitä paloja tulee syttymään. Parkkihallit taitaa olla myös vaarassa. Kerrostalon alakerrassa olevien sähkö-autopalot on vain ajan kysymys.
Kyllä Suomessa asuu päättäjä jolla ei ole mitään todellisuuden tajua. Aletaan puolustamaan ja ajamaan yhtä energiaa ainoana oikeana.
Tuo on ollut tiedossa jo ajat sitten. Kunhan päästään käytettyjä akkuja purkamaan massoittain.
Taitaa olla uudet ongelmat edessä.
Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi
Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. Joka viikko EU:n alueella syttyy yksi tai kaksi autoa tuleen kesken laivamatkan. Varustamot odottavat EU:lta ohjeistusta siitä, miten autokansilla syttyviin autopaloihin pitäisi varautua.
Upinniemen varuskunta-alueella Kirkkonummella sijaitsevassa savusukellussimulaattorissa pimeys, savu ja kuumuus valtaavat autokannen. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Meriturvan kurssilla eri laivoilta koulutukseen lähetetyt merenkulun ammattilaiset uusivat pätevyystodistuksiaan ja samalla opettelevat, miten toimitaan, jos sähköauton akut syttyvät.
– Me olemme keskellä merta, niin avun saamisen kestää, ja kaikki on yritettävä tehdä ite, kuvailee jäänmurtaja Polariksella perämiehenä työskentelevä Kalle Honka.
Honka etenee sukellusparin kanssa simulaattorissa sammutuspuku ja paineilmalaitteet päällä. Juuri kun palava auto on saatu sammutettua, litiumioniakut leimahtavat jälleen liekkeihin ja sammutus on aloitettava uudelleen. Sammutusparia vaihdetaan, kun happipulloista alkaa loppua happi ja kuumuus vie voimat.
Varustamot ovat havahtuneet kasvavaan riskiin, kun ro-ro-autolauttaliikenteessä kuljetetaan yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Meriturva kouluttaa merimiehiä nykyisin viikoittain autopalojen sammutukseen.
Sähköautojen akkupalot ovat viheliäinen sammutettava laivan sammutusryhmälle. Pahimmillaan litiumioniakkupalo voi vaurioittaa laivan rakenteita.
– Akkupalossa lämpötila nousee helposti tuhanteen asteeseen. Teräs kestää 700 astetta lämmintä, ja sen jälkeen se menettää lujuutensa, muistuttaa FireSea Equipment oy:n toimitusjohtaja Ari Mattila.
Mikäli palo pääsee leviämään, vaarana on koko autokannen romahtaminen.
Kommentit