TOTUUS POLTTONESTEIDEN KOROTUKSESTA
Näin sen pitää olla ei enää korotuksia. Kyllä ei nähdä tuonkaan lantin toista puolta ja kokonaisuutta.
Tuo ongelma yksitysautoilulle ei ole mikään ongelma. Kymppi vuodessa sinne tänne on ihan sama. Työmatkakin on verotuksessa vähennyskelpoisia osittain. Valtiolle kolahtaa koko touhu omaan nilkkaan. Olisi edes hyötyä valtion budjettiin, mutta kun ei ole.
Suurempi ongelma tästä tulee yrityksille. Sillä syödään ns, kilpailukykyä roppakaupalla. Melkein alalla kuin alalla.
Jos ajatellaan kokonaisuutta. Sitten nuo korotukset menevät suurilta osin mahdollisiin tukiin joillekkin yrityksille takaisin. Täysin älyvapaata touhua

Katri Kulmuni: Emme hyväksy uusia polttoaineiden kiristyksiä
Keskustajohtajan mukaan tuista puhuminen on ’suorastaan irvokasta’.
Puoluejohtaja Katri Kulmunin mukaan keskusta ei hyväksy uusia polttoaineiden veronkorotuksia.
Vihreät esittää syksyn budjettiriiheä varten valmistelemassaan evästyksessä, että ympäristölle haitallisista verotuista on päästävä eroon viimeistään 2030-luvulle tultaessa. Käytännössä linjaus koskisi myös diesel-polttoaineiden verotukea. Aiheesta uutisoi Ilta-Sanomat.
Nykyisellään dieselöljystä valtiolle maksettava energiasisältövero on verotuen kera 25,95 senttiä/litra pienempi kuin se olisi ilman verotukea.
– Sanon tämän lyhyesti ja suoraan: Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineverojen korotuksia, puoluejohtaja Katri Kulmuni kommentoi IS:n uutista Facebookissa.
– Oma auto on monelle välttämättömyys, töihin tai lasten harrastuksiin ei muutoin pääse siellä missä joukkoliikennettä ei ole.
Kulmunin mukaan ei pidä paikkaansa, että autoilla harrastettaisiin suuressa määrin niin sanottua ”huviajelua”. Hän pitää myös parempana, että autolla ajetaan vapaa-ajallakin kotimaassa matkoilla kun suunnataan etelään lomalle.
– Tuista puhuminen on suorastaan irvokasta, autoilijat maksavat jo nyt yhtä Euroopan kalleinta polttoaineveroa, hän sanoo.
Toteutuessaan vihreiden esitys tarkoittaisi kerralla tehtynä jopa satojen eurojen lovea dieselautoilijan lompakkoon. Muun muassa Autoliitto on aiemmin arvioinut, että jos verotuki poistettaisiin, kallistuisi autoilu yli 50 000 kilometriä vuodessa ajavilla lähes 1000 euroa vuodessa, jos mukaan lasketaan elokuussa 2020 tehty 6,9 sentin korotus dieselpolttoaineiden verotukseen.
Kommentit